tisdag 15 februari 2011

Lgr 11

Pelle Svanslös - Pelle Svanslös. Illustration av Lisbeth Holmberg-Thor ur Pelle Svanslös i plugget...
Bild från http://www.ne.se/


"Ingen kan allt men
alla kan något-
man får vifta
med den lilla
stump man fått"
Pelle Svanslös


Vi har haft en inspirationsföreläsning om Lgr 11 av Konrad.

Konrad sa att man kan se läraryrket som en framtidsregissör. Vårt arbete bidrar till att forma och påverka människors tänkande och handlingar i morgondagens vardag.
Detta tycker jag låter väldigt vackert och värdefullt, en ära. Därför är det också viktigt att hålla sig uppdaterad på vad våra styrdokument säger att vi ska lära ut samt hur morgondagens samhälle kan komma att se ut, eftersom det är detta vi ska förbereda eleverna på.

Han tog även upp att skolans uppdrag har två ben (lära ut om):
* socialt och värdegrund
* kunskaper och färdigheter
För att klara sig i framtidens samhälle så klarar man sig inte med bara ett av benen. Dessa två hänger ihop och du kan inte bara läsa dig till hur det ska vara utan du måste få praktisera det med anser jag.

Skolan har mål och förväntningar på eleverna. Därför är det  viktigt att vi är tydliga med vilka det är för båse elever och föräldrar för att de ska veta vad de ska sikta mot.
Jag tycker att vårt arbete med LPPer (LokalPedagogiskPlanering) hjälper till att visa vilka mål och förväntningar vi jobbar efter. Eftersom det finns så många kan vi inte jobba mot alla hela tiden. I LPPn blir det tydligt vilka vi fokuserar på. Även i matrisen syns det vilka kunskaper och färdigheter vi jobbar efter samt en tydlig utvecklings"kurva".

Det är viktigt att veta att Lgr 11´s kunskapssyn är att det finns inte ett rätt svar. Det gäller att lära sig förstå det uppenbara som inte står utan finns mellan raderna.
Grundläggande perspektiv är:
* språket som grund för lärandet
* lärande i dialog
* målstyrning: inflytande, delaktighet, ansvar
* entreprenöriella miljöer
* lärande som sammanhang (erfarenhet och livsvärden)

Två viktiga frågor som eleverna bör tänka igenom är:
Vet de varför de går i skolan?
Vet de vem de straffar när de ej går i skolan?