torsdag 27 januari 2011

Förintelsens minnesdag

"Förintelsens minnesdag är viktig som en påminnelse om att brott mot mänskligheten också sker i vår egen tid."
Carl Bildt, Utrikesminister 
 
 
Idag är det förintelsens minnesdag. Denna dag år 1945 befriades koncentrationslägret  Auschwitz.
Klicka på följande för att se ett klipp om Förintelsens minnesdag.

Just nu läser år 9 om andra världskriget och förintelsen. Vi har börjat med att se två filmer som eleverna kommer att kommentera på detta inlägget.
Jag vet att några kommer att vilja prata mer om filmerna (inte bara skriva här) och det kommer ni att ha möjlighet till i den planering vi lagt tillsammans.

Eleverna har själva varit med och arbetat fram hur arbetsområdet ska se ut i innehåll, arbetssätt och redovisning. Det är härligt att se att ni är engagerade.

9 kommentarer:

  1. Jag såg bara på en film, eftersom jag hade kinesiska. Den filmen jag såg hade en tysk titel.

    Frågan var ungefär: Skulle Hitler lyckas i dag?
    I filmen såg man hur eleverna i början inte tog projekt på allvar, men på bara två eller tre dagar så löd alla läraren och tillslut så började allt gå över styr. En kille blev psykopat. Denna kille skjöt sin ena klasskamrat framför alla och skjöt sen sig själv.
    Så frågan som kom upp,om Hitler skulle lyckas i dag. Blev besvarad. Ja! han skulle lyckas.
    VAD TYCKTE JAG OM FILMEN? Usch, lite hemsk...knäpp. Man var liksom inte berädd på att den där killen skulle skjuta sig själv. Men, helheten var okej. Men, det är ingen film jag skulle välja att se på en Fredagskväll.

    //Angelica

    SvaraRadera
  2. jag tyckte den första filmen var bra det var den andre också fast den handlade inte så mycket om andravärldskriget. /mattias

    SvaraRadera
  3. Vi har kollat på två st filmer, båda var jätte bra och intressanta. det var skoj att kolla på film.

    Den ena hette Pojken i randig pyjamas. Det handlade om en Pojke som hjälpte en som var fångad gav honom mat och dom snackade i en hörna som den pojken alltid satt i. Men en dag efter några veckor när dom hade blivet bra kompisar så skulle den ena pojken hjälpa honom ut ur fängelset för pojken i pyjamas som satt fast, hans pappa var borta så dom skulle leta efter honom, men han var borta och dom kom in på fel rum på fel tidpungt. Så båda blev gasade och tyvärr så dog båda två.

    SvaraRadera
  4. pojken i den randiga pyamasen var väldigt gripande men samtidigt väldigt intresant.man fick ju se hur det va och den passade bättre in i detta området än den andra filmen vi såg sist. jag tycker väl att den var bra så men samtigt tycker jag den var konstig.

    Film nr två hänger väl ihop på så sätt att det finns en ledare och att man kan ändra folk i sin omgivning,

    jag gillar att vi ser film uinder so passen, och vill fortsätta med detta.

    SvaraRadera
  5. dessa två filmer som handlar om andra världskriget har i princip helt två olika handlingar, den första utspelar sig i då tid, och den andra i nutid.
    Pojken i randig pyamas handlar mer om andravärldskriget medans den andra filmen handlar om ledarskap och hur man kan göra för att få en hel grupp att lyssna på en person som kan styra över dom.
    Själv tycker jag att den första har mer att göra om detta arbetsområdet, den var mer gripande medans den andra var tragisk.
    / linda

    SvaraRadera
  6. Filmerna vi såg var mycket intressanta och lärorika. Den första filmen var mycket bra för då såg man ungefär hur Hitler gjorde när han tog över en hel nation. Och man såg hur steg för steg hur medlemarna i die welle förändrades. Den andra filmen var bra för man såg hur mycket som var fel och hemskt i kriget och ur pojkens synvinkel. Som jag tror att även pojkens pappa som var tysk soldat fattade//Ted

    SvaraRadera
  7. Vi såg Pojken i randig pyamasen och die Walle(eller något liknande).

    Pojken i randig pyamasen hade jag redna sätt några gånger tidigare så jag tycker inte den är så jättebra. Men den är rätt rörande och intressant på ett viss. Den handlar om en pojke och hans familj som flyttar ut från staden till landet där pojken blir vän med en Jude pojke. och det hände en massa sorliga saker.

    Die Walle är en tysk film som handlar om en lärare som försöker vara som Hitler eller något liknande!

    SvaraRadera
  8. Jag har bara sett die Welle eftersom jag var sjuk onsdagen när vi såg pojken i randig pyjamas.
    Vi har även sett die Welle på tyskan så jag hade ju redan sett halva filmen och den gick ut på att läraren frågade eleverna om de trodde Hitler skulle lyckas idag. Efter det att han ställt frågan som inte många trodde han skulle lyckas lägger läraren upp lektionerna som om det vore autokrati just nu. Han lyckas med att helt "förtrolla" dom så de bara lyder honom, han blir deras ledare. I slutet av veckan har det gått alldeles för långt och en medlem börjar reagera och säger till läraren.
    Han samlar dem i skolans aula och säger att die Welle ska leva vidare men sedan när han säger att detta är slutet förstår alla att det har gått för långt och överstyr.

    Filmen var jätte bra liksom de flesta andra andra världskrigsfilmerna vi sett på tyskan. Så där ifrån tar jag med mig lite information ifrån.

    SvaraRadera
  9. Die Welle, jag tyckte die wellw var mycket överdriven men den gav ett bra budskap. man ska inte tro att man är anerlunda än några andra,( ganska bra film ändå)

    pojken i randig pyjamas, mycket bra film men förkort slut

    SvaraRadera