tisdag 9 november 2010

HER


Bild från riksutställningars hemsida.



Denna veckan börjar arbetet med jämställdhet i år nio.

Denna veckan ska år 9 besöka utställningen Her och sen lägga en kommentar om den här i mitt inlägg. Vad tyckte ni om denna konstformen? Vad sa det er om kvinnans roll?
Om ni vill så kan ni även skriva om det på er egen blogg (frivillgt).
Det går även att kolla på filmen Him på nätet och göra en jämförelse på sin blogg (frivilligt).
 Länk till Him: http://www.youtube.com/watch?v=ay6Bba35Ddk
Innan lovet diskuterade vi likabehandlingsplanen i alla klasser så om fler elever vill göra denna uppgiften (frivilligt) så passa på när utställningen finns i Simrishamn.

På följande sida kan du läsa mer om utställningen i Simrishamn och själva utställningens bakgrund:
http://www.simrishamn.se/sv/kultur_fritid/vad_hander/videokonstverket-her-av-candice-breitz-i-simrishamn-3010-1311-2010/

8 kommentarer:

  1. Jag tyckte att den var lite bra men jobbig att kolla på för att man inte hängde med alltid för att de visade bilderna på olika ställen. Och där var ingen text, jag förstod ju det mesta men det finns ju folk som inte kan så mycket engelska. Och där kunde varit ett litet stopp när de spelade om hela filmen. Men annars var det bra :-)
    Som jag uppfattade den så handlade den om äktenskap i dens helhet. Otrogenhet, män och barn pratade hon ju om. Och enligt vissa är det ju kvinnorna som ska ta hand om allt i hemmet och att männen ska få göra som det vill och när de vill utan att kvinnorna ska klaga. Det är fel enligt mig! Kvinnor kan vara lika bra på ett jobb som männen kan om inte bättre! Men killar tror ju att de kan göra vad de vill, när de vill och mot vem som helst. Vilket som INTE är sant!!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är intressant med frågan var går gränsen mellan vad som är konst och inte konst.
    Jag håller med om att det för budskapets skull är det synd att den inte är textad.
    Om vi ska generalisera är det nog många som håller med i din syn om män ska bli intressant att se vad killarna skriver....

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Kajsa om att det var jätte jobbigt attt hålla koll på vilken skärm de visade på eftersom där var sju tvskärmar och oftast visade dom två av samma men det blir ganska förvirrande efter 5 mintuer.
    Jag tyckte den var bra och det mesta hon sa gjorde så man fick ta en tankeställare.
    "Är det verkligen så här i dagens samhälle?, tycker verkligen det flesta männen att vi kvinnor ska stå för att laga mat, städa, tvätta och passa barnen medans dom jobbar?"
    Många har den åsikten men det kan faktiskt vara tvärtom det är väl bara det att männen inte vågara stå för att de gör "kvinnas sysslor" men det finns faktiskt inget idag som är kvinnas sysslor och männens sysslor. Det står inte någonstans att kvinnorna ska stå för matlagning, barn passning, tvättning och städning medans männen ska jobba. Det kan mycket väl vara så att kvinna jobbar och mannen sköter barnen, tvättnig, städning och matlagningen.
    Jag vet faktiskt inte var människor får det om att kvinnor och män har olika sysslor´idag, bara för det var så förr i tiden och fortfarande är i vissa länder så betyder det inte att det är så exakt överallt i världen. Världen förändras liksom vi människor och det måste vi acceptera.

    SvaraRadera
  4. Ja jag vet inte riktigt om detta kan kallas konst. Men jag håller med Kajsa och Hanna,det blev mycket förvirandeefter ett tag. Men den som gjorde den var samhällskritisk, hur män ser på sina fruar och barn har par barn bara för att en vill ha det? Den handlade också om hennes förhållande till sin far. Men med alla de skärmarn kom bara hälften in. Men jag tycker att i sin helhet var den helt okej, man fattade vad hon tyckte om kärlek och barn och sådana grejor, hennes förhållande till sina nära och kära. Hur är ställningen i svenska hem igelntligen är det mannen eller kvinnan som bästämer, man fick sig en tankeställare....:av Johan Wallin

    SvaraRadera
  5. Jag tycker som dom andra tjejerna med att det var jobbigt med skärmarna, men jag gillade iden med att det var i en buss. Filmen tyckte jag inte så mycket om därför att den var tråkig och krånglig.
    Sen så håller jag delvis med om vad dom andra skrev om kvinnans roll, men jag måste säga att det har förändrat en hel del på dom senaste åren. Sverige är ett väldigt jämställt land jämfört med många andra länder och det är bra tycker jag. Det har blivit mer jämställt nu än t.ex när min mamma var barn.
    Jag tycker inte att man ska bry sig om vilket kön person har utan att man ska kolla på individen.

    SvaraRadera
  6. Man kom in i ett svart rum. På ena väggen fanns det sju TV:e aparater. Med samma skådespelerska på. Det var coolt tyckte jag efterson konstnären hade klippt i olika roller, denna skådespelerskan varit med i.

    Om detta är konst? ja, detta kan vara konst. Men liksom vad är konst? om en person säger konst är konst för den är det kanske inte samma för en annan person.

    Kvinnans roll? Hm... ja, kvinnans roll är ynklig och inte så modig just i denna konstnärens ögon.

    Det var coolt gjort...

    SvaraRadera
  7. Tyckte det var en lite annorlunda sett att framföra. Det var jobbigt med skärmarna och att allt kunde ändras på bara nån sekund. Men det är kanske bara så jag tänker. Man fattade ialla fall att det handlade om kvinnans roll och hennes synpunkter i visa sammanhang till exempel: hennes relation till hennes pappa, synpunkt till barn och tveksamheterv till hennes man. coolt med lastbilen och att det var en så pass känd skådespelare.

    SvaraRadera
  8. jag kan inte anse att detta var konst. jag fatta inte riktigt detta klippet tyckte bara det var jobbigt !

    SvaraRadera