torsdag 6 januari 2011

Varför blogga i skolan?

En fördel är att det inte behövs några direkta datakunskaper för att börja blogga. Det enda är att man vågar prova.

 För det ser bra ut och du kan lägga din engergi på vad du ska skriva. (Visst med mer kunskaper kan du göra mer avancerade saker).
Efter att ha bloggar en termin så ser jag hur lätt det är att lära sig blogga. Jag har även kommit fram till att många elever vet hur man skriver och spelar spel (och många saker till) men inte hur man bloggar.

Lär man sig något när man bloggar:
 * skriva texter som andra ska läsa
 * eleven reflekterar över vad de lärt sig
 * tränar sig på att skriva ner sina reflektioner
 * lära sig genom att läsa och kommentera andras inlägg (lära sig mer ochfå större förståelse för hur
    andra tänker)
 * träna sig i att vara källkritisk
 * träna sig i internets spelregler
 * lära sig och praktisera upphovsrätt
 * få se vad man presterar och sitt namn på nätet/offentlig göra sitt arbete
 * datakunskap.


Jag funderade över hur eleven kan bli mer delaktig i sitt lärande.
Genom att blogga så kan de själv välja hur lite eller mycket de vill göra av en uppgift. De kan även välja om de endast vill göra obligatoriska uppgifter eller blogga mer.
 Med tanke på att ungdomar använder sig mycket att datorn och nätet tänkte jag att varför inte göra det i skolan vi lever ju på 2000-talet.
Genom att arbeta med nätet visar jag även att läraren vet inte allt, man kan se på världen på mer än ett sätt och det finns mer än ett svar på mycket.
Jag och eleverna lär oss tillsammans och av varandra!

När jag berättade om min tanke att vi skulle börja blogga tyckte eleverna att det skulle bli roligt. Efter ett tag tyckte vissa att det var jobbigt men när de förstått och kommit in i det gick det bra.
Tyvärr har några lagt ner det men gör uppgifterna i en skriv bok (de har gjort ett val i studieteknik men tränar ändå flera delar som sina bloggande kompisar gör).

Jag tänker även att eleverna gör som vi gör. Därför måste jag blogga och vad vi ska göra, visa några av mina reflektioner samt gå in och kommentera. Jag kan inte kräva att eleverna ska göra något som jag inte gör.
Jag läser allas inlägg men tyvärr finns inte tid till att kommentera alla. Därför tycker jag att det är viktigt att de också kommenterar på varandras bloggar.
Det är ju faktiskt roligt att få kommentarer, det tycker även jag!

Precis som allt annat vi gör i skolan är det viktigt att eleverna vet syftet, förväntningarna och bedömningsmatrisen med bloggen.

En annan fördel med blogg i skolan är att föräldrarna kan ta de av ungdomarnas dagliga arbete och utveckling. För det ska vara ett samarbete mellan tre parter: elev - skola - föräldrar. Bloggen gör detta samarbetet mer levande.
Det som jag har skrivit på min blogg finns arkiverat där ("digital portfolio"). Detta underlättar också för de tre parterna och finns som grund när de ska skapa elevens IUP.

Om vi tittar i Lpo94 och de nya kursmålen så finns många delar som min text grundar sig på  t.ex. individualiserat, samarbete mellan elev-förälder-skola, IUP, blogga, reflektera, källkritik, elevmedverkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar